Karel Stibral, Ondřej Dadejík, Jan Staněk (eds.)
Zahrada. Přirozenost a umělost. Elektronické vydání (Krása, krajina, příroda IV)
formát pdf,
ISBN pdf: 978-80-7363-519-0,
řada Mimo edice, vydání 1,
poprvé vyšlo 08.07.2013.
Existuje nějaký přístup k hodnotové struktuře zahrad, který by byl přiměřený jejich obecně přisuzovanému významu, avšak který by je nepodřazoval pod instituce
uměleckého světa? Jaké jsou vůbec vztahy mezi přirozeným a umělým, jejichž jsou zahrady jedním z nejvýraznějších příkladů? Z jakých důvodů byly zahrady výsostným předmětem filozofických reflexí a mohou jím být či jsou jím i dnes? A jakými proměnami zahrady a zahradnictví v současnosti prochází? Takové otázky si mimo jiné
kladou kapitoly této monografie a hledají na ně odpovědi z hlediska estetiky, filozofie, přírodních věd, dějin evropského i světového umění, literatury či zahradnictví.
O autorech:
Stibral Karel
Doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (*1971), v současnosti přednáší na Ústavu estetiky a dějin umění Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, kterou od roku 2013 vede, a na Katedře environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Vystudoval estetiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, postgraduální studium absolvoval na Katedře filosofie a dějin přírodních věd Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, kde také nějaký čas učil. Zabývá se především historií estetického postoje k přírodě v novověku, tématem estetiky v dílech biologů 19.-20. století a přesahy mezi současným uměním a biologií. Publikoval knihy Proč je příroda krásná? (Dokořán, 2005), Darwin a estetika. (Pavel
Mervart, 2006), Česká estetika ve středoevropském kontextu (Dokořán, 2009, společně s Ondřejem Dadejíkem a Vlastimilem Zuskou), John Ruskin a příroda (Dokořán, 2011, společně s Bohuslavem Binkou a Naďou Johanisovou) a O malebnu. Estetika přírody mezi zahradou a divočinou (Dokořán, 2012).
Dadejík Ondřej
Vystudoval estetiku na Katedře estetiky FF UK v Praze (Diplomová práce: Problém formalistického pojetí estetického prožitku v Kantově Kritice soudnosti. 2000). V roce 2008 obhájil na této katedře disertační práci s názvem Kritika pojmu estetické zkušenosti v druhé polovině dvacátého století: Konec umění a znovuzrození přírodní krásy. Co se týče teoretické práce orientuje se především na dějiny a současnost pojmu estetické zkušenosti, a to jak v rámci kontinentální, tak v rámci anglo-americké (zejména pragmatické) tradice. Souvisejícími oblastmi zájmu jsou pak současné reflexe povahy přírodního krásna, environmentální estetika, estetika krajiny a role emocí v rámci estetického prožitku.
Staněk Jan
Recenze a názory:
iDNES.cz 13. 12 .2012
*
Ukázky:
ukázka pdf (332 kB)
*
Další tituly autora Zahrada. Přirozenost a umělost Krása, krajina, příroda I. Česká estetika přírody ve středoevropském kontextu Krása a zvíře. Studie o vztahu estetických a etických hodnot zvířat Proč je příroda krásná? Vražděný volá: Ježíš Maria! John Ruskin a příroda O malebnu
Tematické zařazení titulu:
|